معرفی کشور آرژانتین

معرفی کشور آرژانتین 

آرژانتین پس از برزیل دومین کشور وسیع آمریکای جنوبی و هشتمین کشور پهناور دنیا شناخته می شود. این کشور با مساحت دو میلیون و هشتصد هزار کیلومتر مربعی خود، مابین رشته کوه های آند و اقیانوس اطلس جنوبی قرار گرفته است. جمعیت آن بر اساس آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۴۴ میلیون نفر بوده که از این نظر، سی و یکمین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می شود. نام آرژانتین از کلمه ی لاتین آرژنتوم به معنای نقره گرفته شده است. مهاجران اولیه ی اروپایی بر این باور بودند که این کشور پر از نقره است. پایتخت آن شهر بندریِ بوینس آیرس است که بزرگترین شهر آرژانتین است. شهر زیبای بوینس آیرس که به پاریس آمریکای جنوبی مشهور است، بزرگترین شهر آرژانتین و بعد از سائوپائولو دومین شهر بزرگ آمریکای لاتین است و سیزده میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر همچنین یکی از ثروتمندترین شهرهای آمریکای لاتین است که در آن، بیشتر طبقه متوسط اجتماعی و نیز ساکنانی که دارای تحصیلات عالی هستند، زندگی می‌کنند.

 

کشور آرژانتین از شمال با پاراگوئه و بولیوی، از شمال شرق با برزیل و اروگوئه و از جنوب و غرب با شیلی مرز مشترک دارد. آرژانتین سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین را دارد و سطح زندگی در آن بالا است. این کشور یکی از عمده ترین تولیدکنندگان گوشت گاو و گوسفند، پشم و گندم در جهان است. آرژانتین در گذشته یکی از مستعمرات مهم اسپانیا به شمار می رفته و به همین خاطر، سبک زندگی بسیاری از مردم آرژانتین به خصوص در پایتخت، برگرفته از الگوی اروپایی است. آرژانتینی ها مدعی تملک بر قطب جنوب یا قاره جنوبگان هستند. شاید برایتان جالب باشد بدانید در سال ۱۹۷۷، آرژانتین یک خانم باردار را به قطب جنوب فرستاد تا بتواند مدعی بخش هایی از این قاره شود. پسری که در این جریان به دنیا آمد، اولین انسانی است که در قطب جنوب متولد شده است.

 

آرژانتین از ۲۳ استان و یک شهر مستقل که همان پایتخت این کشور است، تشکیل شده است. هر کدام از این استان ها قوانین خاص خود را دارند، اما تحت یک سیستم فدرال مرکزی اداره می شوند. مردم آرژانتین شیفته گوش دادن به رادیو هستند. آرژانتینی ها به طور متوسط ۲۰ ساعت در هفته به رادیو گوش می دهند، که این رقم از هر کشور دیگری در دنیا بیشتر است. ارنستو چه گوارا شخصیت اصلی انقلاب کوبا و پاپ فرانسیس اول، رهبر کنونی کاتولیک‌های جهان اهل آرژانتین هستند. آرژانتین دارای تاریخ غنی در ادبیات جهان است که سرشناس ترین نویسنده آن خورخه لوئیس بورخس است. از دیگر نویسندگان، شعرا و روشنفکران مهم آرژانتین می توان به از ارنستو ساباتو، اسوالدو سوریانو، آلفونسینا استورنی و ماریا النا والش اشاره کرد.

 

    شهر بوینس آیرس پایتخت کشور آرژانتین

 اگر قصد سفر به آرژانتین را دارید: 

آرژانتین سرزمین زیبایی هاست. این کشور دارای مناظر شگفت انگیز، حیات وحش عجیب و غریب، شهرها و روستاهای مملو از غذاهای عالی و فرهنگ سرزنده است. پس جای تعجب نیست که آرژانتین مقصد محبوبی برای سفر گردشگران از گوشه و کنار دنیا به این کشور باشد. آرژانتین طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری به عنوان اولین کشور جذب گردشگر در آمریکای جنوبی شناخته شده و دومین رتبه را بعد از مکزیک درکل آمریکای لاتین دارا است. جاذبه‌های گردشگری، زیبایی های شگفت انگیز، سواحل اعجاب آور و تفریحات موجود در بوینس آیرس باعث شده که این شهر اولین مکانی باشد که گردشگران خارجی از آن دیدن می کنند. این کشور دارای اقلیم های متنوعی از نظر زیست بوم است.

 

در شمال آن آب و هوای گرم و در جنوب به دلیل نزدیکی به قاره جنوبگان دارای آب و هوای سرد و یخبندان است. یکی از مکان های بکر و دست نخورده طبیعی این کشور، پارک ملی لس گلاسیرز است. این پارک ملی در ایالت سانتا کروز در منطقه وسیع پاتاگونیا قرار دارد و دارای بزرگترین پوشش یخی به غیر از گرینلند و قطب جنوب است. از مکان ها دیدنی کشور آرژانتین به اختصار می توان به آبشار ایگواسو در مرز دو کشور آرژانتین و برزیل، کاسا روسادا یا کاخ صورتی؛ محل رسمی اقامت و دفاتر کار رئیس جمهور آرژانتین، مرکز فرهنگی بورخس و محله سن تلمو در پایتخت این کشور، پارک سوم فوریه و شبه جزیره والدز اشاره کرد که محل اجتماع پنگوئن ها و وال های بزرگ دریایی است.

 

    دامنه تورس دلپین در منطقه پاتاگونیا بین مرز آرژانتین و شیلی

معرفی کشور آرژانتین

معرفی کشور آرژانتین


معرفی کشور پرتغال

معرفی کشور پرتغال 

پرتغال غربی ترین کشور سرزمین اصلی اروپا بوده و تنها همسایه آن کشور اسپانیا است. جمعیتی در حدود یازده میلیون نفر دارد و تنها با ۹۲ هزار کیلومتر مربع از نظر مساحت، صد و سیزدهمین کشور پهناور دنیا محسوب می شود. دو شهر لیسبون به عنوان پایتخت در جنوب و پورتو در شمال، به عنوان دو شهر مهم این کشور به شمار رفته و بیشتر جمعیت پرتغال نیز در این دو شهر ساکن هستند. زبان پرتغالی که زبان رسمی مردم این کشور است، علاوه بر پرتغال در نُه کشور جهان از جمله برزیل، موزامبیک، آنگولا، گینه بیسائو، تیمور شرقی، گینه استوایی، کیپ ورد، سائو توم و پرینسیپ صحبت می شود. همچنین زبان پرتغالی ششمین زبان پرکاربرد جهان است و ۲۴۰ میلیون نفر به این زبان صحبت می کنند. پرتغال با این وسعت و جمعیت کم، در گذشته های دور به عنوان کشوری استعمارگر شناخته می شد و دلیل آن هم، به ناوگان قدرتمند دریایی این کشور بر می گشت.

 

ناوگانی که در گذشته، رقیب جدی بریتانیای کبیر در دنیا شناخته می شد و کشور خودمان ایران هم، از استعمارگری پرتغالی ها در امان نبوده است. هر چند در زمان صفویه، شاه عباس صفوی دست پرتغالی ها رو به طور کلی از جنوب و به ویژه از جزیره هرمز کوتاه کرد. یکی از بزرگترین مستعمره های پرتغال تا صدها سال، کشور برزیل بود که بیشتر منابع این کشور نظیر قهوه، شکر، برنج و الماس آن را به یغما می بردند. البته بیشتر راه‌های دریایی و جزایری که در نقاط دوردست و در نقشه های فعلی جهان مشاهده و شناخته می شود، حاصل ۴۰۰ سال اکتشاف ناوگان دریایی این کشور بوده است. از جمله اکتشافات مهم پرتغالی ها می توان به جزیره واسکودوگاما و دماغه امید نیک، در جنوبی ترین نقطه آفریقا اشاره کرد.

 

در پایتخت این کشور و در شهر لیسبون، دانشگاه کویمبرا قرار داشته که در سال ۱۲۹۰ میلادی تاسیس شده است. کویمبرا، یکی از قدیمی ترین دانشگاههای فعال جهان بوده و قدیمی ترین دانشگاه در این کشور نیز به شمار می رود. پرتغال از معدود کشورهای قاره اروپا به شمار می رود که بیشتر روزهای سال در آن هوا آفتابی است. در این کشور ۳۰۰ روز از سال هوا آفتابی بوده و جای تعجب نیست که حتی در ایام کریسمس هم اثری از برف در این کشور نبینید.

 

   ناوگان دریایی پرتغال در گذشته های دور

 اگر قصد سفر به پرتغال را دارید : 

سواحل ماسه ای، دشت های طلایی، کوه ها و چشمه سارها، آبی بیکران به پهنای اقیانوس اطلس، شهرهای پرجنب و جوش و تمدنی هزار ساله. شما می توانید همه این زیبایی ها را در یک محل کوچک، به نام پرتغال تجربه کنید. پرتغال کشوری زیباست و این زیبایی همراه با فرهنگ و تاریخ غنی خود، غذاهای لذیذ و مردمی که با لبخند، آماده مهمان نوازی و پذیرایی از شما هستند، تجربه ای لذت بخش از سفر به یکی از زیباترین کشورهای اروپا می بخشد. کوچک بودن پرتغال مزایای بسیاری دارد به این خاطر که در این کشور، سواحل همواره در نزدیکی شماست. برای مثال در شهر پورتو فاصله شما تا ساحل به ندرت بیشتر از نیم ساعت طول می کشد. اگر فقط یک روز تعطیل داشته باشید و بخواهید از اوغات فراغت خود به نحو احسنت استفاده کنید، می توانید از هر نقطه از این کشور بازدید کنید.

 

مردم پرتغال بسیار مهمان نواز بوده و به گرمی از شما در کشورشان استقبال می کنند. در پرتغال اصلا حرفی از تبعیض بین خودشان و خارجی ها، کارگر یا محقق اروپایی و آسیایی نیست و خود همین رفتار دوستانه مردم پرتغال، باعث شده این کشور یکی از توریست پذیرترین کشورهای اروپا به شمار بیاید. از مکان های دیدنی پرتغال از دید طرفداری، می توان به اختصار به دانشگاه کویمبرا، برج بلم، صومعه آلکوباکا، جزیره کابو جیراو، قلعه اوبیدوس، کاخ ملی پِنا و آکواریوم اقیانوسی لیسبون اشاره کرد که این آکواریوم در نوع خود در اروپا و جهان بی نظیر است. اگر می خواهید به این کشور زیبا سفر کنید، بهار و تابستان دو فصل ایده آل هستند. فصل بهار در پرتغال، به گونه‌ای است که شما شاهد مناظر سرسبز و طبیعی بی نظیری خواهید بود و با داشتن دمایی در حدود ۱۷ درجه، واقعا یک مکان فوق العاده برای تعطیلات بهاری خواهد بود.

 

   برج زیبای بلم (Belem) در لیسبون پرتغال

معرفی کشور پرتغال

 
 
ادامه مطلب ...

معرفی کشور روسیه

معرفی کشور روسیه 

آنچه که در مورد کشور روسیه در نگاه اول، توجهات رو به خود جلب می کند، جغرافیای خاص این کشور هست. سرزمین تزارها با بیش از ۱۷ میلیون کیلومتر مربع پهناوترین کشور جهان به شمار می آید که به تنهایی ۱۱٫۵ درصد خشکی های جهان را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید، این مساحت به اندازه مساحت سیاره پلوتون است. پایتخت این کشور، شهر مسکو است که بزرگترین شهر اروپا نیز محسوب شده و جمعیت آن ۱۳ میلیون نفر است. روسیه بیشتر از هر کشوری در دنیا، مناطق زمانی مختلف را پوشش می دهد و به طور کلی ۹ منطقه زمانی در این کشور وجود دارد. روسیه با اقیانوس های آرام شمالی و منجمد شمالی و نیز با دریای خزر، دریای سیاه و دریای بالتیک مرز آبی دارد. روسیه با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی دارد و با کشورهای پیرامون دریای برینگ، دریای ژاپن، دریای خزر، دریای سیاه و دریای بالتیک ارتباط دریایی دارد. جمعیت این کشور هم در آخرین سرشماری که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت، بالغ بر ۱۴۴ میلیون نفر بوده که از این نظر، روسیه در رتبه نهم پرجمعیت ترین کشورهای جهان قرار می گیرد. متوسط عمر مردان در روسیه ۶۵ و در زنان ۷۷ سال است.

 

روس ها جزء ۵۰ کشوری هستند که میزان عمر متوسط مردانشان تا این حد پایین است. در کشور آمریکا، تنها ۱۰ درصد از مردها قبل از ۵۵ سالگی جانشان را از دست می دهند و در بریتانیا این آمار فقط ۷ درصد است. یکی از علل اصلی مرگ های زودرس در روسیه، استفاده بیش از حد از مشروبات الکلی است. آن ها در طول هفته، بیش از دو لیتر نوشیدنی الکلی مصرف می کنند. روسیه تا قبل از قرن هجدهم، کشور چندان قدرتمندی در جهان شناخته نمی شد ولی در آغاز قرن ۱۸ میلادی و با اصلاحاتی که تزار، پتر بزرگ انجام داد، این کشور به یک امپراتوری پهناور و نیرومند تبدیل شد. در سال ۱۹۱۷ انقلاب کمونیستی در شوروی سابق به وقوع پیوست و نام این کشور به «اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی» تغییر یافت. روسیه با عنوان جمهوری فدراتیو روسیه شوروی، مهمترین و بزرگ‌ترین جمهوری در اتحاد جماهیر شوروی بود. در سال ۱۹۹۱ شوروی پس از جنگ سرد طولانی با غرب فروپاشید و فدراسیون روسیه به جای آن نشست.

 

   کلیسای جامع سنت باسیل در میدان سرخ مسکو

اگر قصد سفر به روسیه دارید: 

تا اینجا که کمی با جغرافیای خاص روسیه آشنا شدید، شاید دوست داشته باشید که به این کشور زیبا سفری داشته باشید. مردم روسیه، مردمی فرهنگ دوست هستند و مانند ما ایرانی ها برای فرهیختگان خود ارزش ویژه ای قائل هستند. روسیه با فرهنگ و تمدن ریشه دار خود در سرتاسر اروپا، الهام بخش نژاد اسلاو است. اگر قصد سفر به این کشور را دارید بهترین زمان سفر، جولای و آگوست (تیر و مرداد) گرم ترین ماه های سال هستند و به همین دلیل مهم ترین فصل تعطیلات در روسیه به شمار می روند. اقامت و غذاخوردن در این کشور به مراتب ارزان‌ تر از کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا، ایتالیا و بسیاری از کشورهای اروپایی است. از آن جایی که بیشتر این سرزمین را طبیعت و پوشش های گیاهی تشکیل می دهد، به روسیه لقب «شش های اروپا» را داده اند. روسیه بعد از آمازون، دومین منطقه ی جهان با بیشترین مقدار جذب کربن دی اکسید است. این کشور ۲۰ درصد کل جنگل های جهان را در اختیار دارد و عمیق ترین دریاچه جهان (بایکال) نیز در آن جا قرار دارد. از مکان های دیدنی روسیه به اختصار می توان به میدان سرخ مسکو، اثر تاریخی مادر میهن در شهر ولگوگراد، کاخ کرملین مسکو، کوههای البروس، دریاچه زیبای بایکال و بنای همه مذاهب در شهر کازان روسیه اشاره کرد.

 

   بنای همه مذاهب در شهر کازان روسیه

معرفی کشور روسیه

معرفی کشور روسیه


معرفی کشور نیجریه

معرفی کشور نیجریه 

نیجریه کشوریست در غرب قاره آفریقا که با ۱۸۷ میلیون نفر جمعیت، هفتمین کشور پرجمعیت دنیا و پرجمعیت ترین کشور قاره آفریقا محسوب می شود. پایتخت این کشور، شهر آبوجا بوده و بزرگترین شهر آن هم لاگوس است. از دیگر شهرهای مهم این کشور هم به ترتیب بنین، ایبادان،کانو و ایلورین هستند. زبان رسمی این کشور، انگلیسی است و مردم نیجریه تسلط خوبی بر روی این زبان دارند. جالب است بدانید که نیجریه از کل بریتانیا، بیشتر انگلیسی زبان دارد. نیمی از مردمی که در نیجریه زندگی می کنند، مسلمان و نیمی دیگر مسیحی هستند. مسلمانان در بخش شمالی این کشور و مسیحیان نیز در بخش جنوبی آن زندگی می کنند. این کشور آفریقایی یکی از مهم ترین صادرکنندگان نفت در جهان به شمار رفته و هشتمین صادر کننده بزرگ نفت دنیاست. ۹۵ درصد درآمدهای ارزی نیجریه، از صادرات نفت تامین می‌شود. نام نیجریه از رودخانه نیجر گرفته شده‌ و در سال ۱۹۶۰ هم از بریتانیا مستقل شده است. نیجریه با مساحت ۹۲۳,۷۶۸ کیلومتر مربع، سی و یکمین کشور پهناور دنیا محسوب می شود.

 

این کشور از غرب با بنین، از شرق با چاد و کامرون و از شمال با نیجر مرز مشترک دارد. اکثر مردم نیجریه در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند و تولید ناخالص داخلی این کشور در حدود ۲۹۵ میلیارد دلار است. با وجود رونق اقتصادی در سالیان گذشته در این کشور، اما ۷۰ درصد مردم نیجریه زیر خط فقر زندگی می کنند و نرخ بیکاری در آن جا هم ۸٫۵ درصد است. نیجریه در کنار کشورهای مصر و آفریقای جنوبی بزرگترین اقتصاد قاره آفریقا را تشکیل می دهند، اما همان طور که اشاره شد این کشور درصد بسیار بالایی از مردم فقیر در جهان را دارد. یکی از دلایل این موضوع، فساد لجام گسیخته دولتی در سرتاسر این سرزمین است. امید به زندگی برای زنان ۴۸٫۵ و برای مردان ۴۷٫۵ سال است و یکی از کشورهایی در دنیا به شمار می شود که نرخ امید به زندگی در مردمان آن تا این اندازه پایین است. نیجریه به دلیل قرار گرفتن بر روی خط استوا، از جمله کشورهایی است که دارای جنگل های انبوه و متراکم استوایی است و حیات وحش خاص خود را دارد. میانگین دمای سالانه در این کشور ۳۲ درجه سانتی گراد و همراه با رطوبت فراوان است.

 همچنین بخوانید : جاذبه های توریستی جزیره سیسیل ایتالیا معابد باستانی مصر 

لاگوس بزرگترین شهر کشور نیجریه

 اگر قصد سفر به نیجریه را دارید: 

نیجریه به دلیل قرار گرفتن بر روی خط استوا، دارای اکوسیستم و حیات وحش جالب توجهی در نوع خود است. مناطق ساحلی نیجریه بسیار گرم و مرطوب است و بارندگی در سواحل، شدت بیشتری دارد. هرچند از ماه آوریل (فروردین ماه) تا اکتبر (مهر ماه) فصلِ باران های موسمی در این کشور است. وجود قومیت ها و قبایل مختلف با فرهنگ و رسوم خاص خودشان به همراه جاذبه های طبیعی همچون جنگل های بارانی، دشت ها، آبشارها و دیگر جاذبه های طبیعی باعث شده تا نیجریه یکی از کشورهای قابل توجه برای گردشگران و ماجراجویان باشد. این کشور آفریقایی دارای تمدنی به درازای تاریخ است و قدمت سکونت بشر در آن به ۹ هزار سال قبل از میلاد می رسد. البته نیجریه در دو دهه اخیر یکی از کشورهای ناامن در دنیا شناخته شده و مامن امنی برای گروه های تروریستی همچون القاعده و بوکوحرام شده است. خود همین موضوع باعث شده، جدا از مناطق توریستی فوق العاده ای که این کشور دارد، به دلایل امنیتی گردشگر زیادی پا به این سرزمین نگذارد. از مکان های توریستی این کشور، به اختصار می توان به پارک ملی عبور از رودخانه، پارک ملی یانکاری، موزه ملی نیجریه و بازار محلی لِکی در شهر لاگوس، کلیسای ملی نیجریه در شهر آبوجا، دریاچه Oguta در ایالت لِمو و صخره سنگی زوما اشاره کرد.

 

    دریاچه Oguta در کشور نیجریه

معرفی کشور نیجریه

معرفی کشور نیجریه


میدانِ ایران در آرژانتین

میدانِ ایران

 

یکی از مشهورترین میادین پایتخت کشور آرژانتین میدانی به اسم کشورمان، ایران است. این میدان در ۵۳ سال قبل و در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی به نام ایران نام گذاری شد. میدان ایران با معماری به سبک دوران هخامنشی و با سرستونی با ابعاد واقعی در ایران درست و به آرژانتین هدیه داده شد. این یادگار کشورمان، در بخش پالرمو شهر بوینس آیرس قرار گرفته و از جاذبه های مهم پایتخت آرژانتین به شمار می رود. ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺳﺘﻮﻥ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺩﺭ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥِ ﺷﻬﺮ ﺑﻮﯾﻨﻮﺱﺁﯾﺮﺱ، ۱۹ ﻣﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ همان طور که اشاره شد، ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺳﺘﻮﻥ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺳﺎﺧﺘﻪ شده ﻭ ﺣﺘﯽ ﻧﻘﻮﺵ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺻﻞ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻬﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﺳﺘﻮﻥ، ﺳﺮﺩﯾﺲﮔﺎﻭ است که مشابه ﺳﺮﺩیس های ﮐﺎﺥ ﺁﭘﺎﺩﺍﻧﺎ ﺍﺳﺖ. این ستون را می توان از بیشتر نقاط شهر بوینس آیرس به راحتی مشاهده کرد و ﺑﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﮔﺎﻩ بسیاری از مردم این شهر تبدیل شده است.

 

   میدان ایران در شهر بوینس آیرس آرژانتین

میدانِ ایران در آرژانتین